Terug

ALS IK DE BAAS ZOU ZIJN…

Jij bent voor 1 dag de baas van de school. Wat ga jij dan doen om er voor te zorgen dat je leeftijdsgenoten nog beter onderwijs krijgen? Wat kunnen leraren doen om leerlingen nog meer te motiveren?

Wij zijn op zoek naar jouw verhaal. Wij willen in het onderwijs namelijk graag van studenten leren en ons onderwijs blijven verbeteren. Zijn de scholen in Nederland niet goed dan? Ja, dat hopen we wel. We doen ons best! Maar.. het kan ALTIJD beter!

Wat zijn jouw ideeën, dromen, voorstellen en worstelingen? Wat zou jij doen of zeggen als je de baas zou zijn van jouw school?

We vinden jouw ideeën erg belangrijk. Wie weet wat de school van jou kan leren?!

Uitdaging:

1. Schrijf een verhaal/betoog/gedicht/songtekst/interview vanuit de gedachte ; als ik de baas zou zijn van onze school, wat zou ik dan doen om het onderwijs een stuk positiever te maken? Wat ga jij dan doen of veranderen om er voor te zorgen dat je leeftijdsgenoten (nog) beter onderwijs krijgen?

2. Als je 100.000 euro te besteden zou hebben, waar zou je dat geld dan aan uitgeven om van jouw school een fijnere plek te maken? Bedenk 10 dingen. Maak een kostenplaatje aangevuld met foto’s en toelichting.

3. Wat zou jij een leraar als advies geven om een klas te helpen als een klas slechte punten haalt? Geef de docent 5 tips. Leg uit wat je bedoelt, zodat docenten deze tips echt kunnen uitvoeren. Leg ook uit waarom jij denkt dat jouw tips goed helpen.

4. Wat kunnen leraren doen om jou te motiveren? Hoe moeten leraren zorgen dat een klas positief gedrag laat zien? Hoe moeten ze met jullie omgaan? Geef minimaal 2 voorbeelden van hoe het niet moet en 2 voorbeelden van wat volgens jou wel werkt.

5. Wat zou iedere leraar in ieder geval van jullie moeten weten? Leg uit waarom dat zo belangrijk is. Noem 1 of meer voorbeelden van situaties waarbij jij (of een ander) dit miste en dus echt beter kon?

6. Wat maakt jouw favoriete docent/mentor zo goed? Maak een soort profiel van de ideale docent. Combineer dus het beste van alle docenten in jouw verhaal of beeldverslag. Denk aan; welke kwaliteiten en eigenschappen deze docent of mentor bezit, wat deze persoon doet, vraagt en zegt, hoe deze docent les geeft en hoe deze docenten omgaat mijn zijn of haar studenten.

7. Wat houdt echt passend onderwijs volgens jou in? Als een student wel wat extra ondersteuning kan gebruiken, waar heeft deze student dan het meest baat bij? Maak een opsomming van minimaal 10 dingen.

8. Wat maakt school/ de les leuker? Maak een mindmap met woorden en plaatsjes. Bedenk ook dingen die je mist op jouw school, maar als het er wel was, zou dat echt leuk zijn. Breng ons op nieuwe ideeën!

9. Wat of welke activiteiten/lessen vond jij tot nu toe heel positief? Noem 10 voorbeelden en geef daarbij aan wat je er zo leuk aan vond. Waarom draagt dit bij aan goed onderwijs? Waarom zou jij als baas van de school ervoor zorgen dat die activiteiten of dingen ieder jaar weer op de agenda staan? Welke nieuwe activiteiten zou jij toevoegen? Bedenk 5 activiteiten.

10. Wat zijn volgens jou goede manieren om studenten te leren dat sommige dingen echt onacceptabel zijn. Bedenk 4 alternatieven voor straffen en schorsen. Leg uit waarom jij voor deze alternatieven zou kiezen? Waarom werken ze beter dat straffen en schorsen?

11. Schrijf over een specifiek thema waar je leraren iets over wilt uitleggen. Denk aan faalangst, nieuwkomer zijn in Nederland, pesten, alcohol en drugs, smartphone, seksualiteit, echtscheiding, rouw, automutilatie, eetstoornissen, ADHD, autisme, hoogbegaafdheid, geluk, kwetsbaarheid, (ernstige) ziekte, etc. Misschien ben je ervaringsdeskundige? Deel je informatie, jouw persoonlijke mening en tips voor docenten. Dank je!

12. Schrijf een songtekst/gedicht om je docent te laten zien wie je bent.

13. Ken je iemand van wie je weet dat diegene het op school soms lastig vindt qua motivatie, aanwezigheid, inzet, gedrag en/of leren? Bedenk 7 vragen die je kunt stellen om er achter te komen hoe die student het best geholpen kan worden door school. Wat heeft diegene vooral nodig van zijn/haar mentor of docent? Houd een interview met die leerling en werk het interview uit.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is image-5.png

Kijk voor meer over dit onderwerp:

Routeplanner 1/2, 7.4 Kritisch denken | Wat vind jij van de opleiding?