Terug

WAT DOEN ALGORITMES MET JOUW MENING?

Steeds meer websites en apparaten om ons heen maken gebruik van algoritmes; van je favoriete zoekmachine tot je smart tv. Met algoritmes wordt bepaald wat je ziet op sociale media. Volgens Lubach wordt ons wereldbeeld door algoritmes beïnvloed.

Lubach ziet hoe het wantrouwen richting overheid en media groeit. Volgens hem komt dat deels omdat mensen op sociale media ‘langzaamaan een eigen parallelle werkelijkheid in worden gezogen’. Hij noemt dat de fabeltjesfuik. En hoe langer mensen in die fuik zitten, hoe meer ze openstaan voor radicale ideeën die ze zelf nog niet hadden. 

Kijk hier de aflevering ‘de fabeltjesfuik’ van Zondag met Lubach en bepaal zelf wat jij vindt.

Wat denk jij : is er een coronacomplot of heeft Arjen een punt en denk je dat mensen worden meegezogen in wat algoritmes teweeg brengen?

Ben jij het eens met Lubach of is ook zijn filmpje maar net wat je wilt geloven?

Herken je zelf dat algoritmes hun werk doen? Hoe?

Kan dat volgens jou een gevaar opleveren? Zo ja, in welke gevallen bijvoorbeeld?

Wat zijn algoritmes?

Een algoritme is een wiskundige formule. In programmeertaal is het een instructie, een stukje code, om een probleem om te lossen.

Met algoritmes kan de maker van tevoren bepalen wat er gebeurt in een bepaalde situatie. Zo weet een zelfrijdende auto dat deze moet remmen als er een kind oversteekt. En zo weet YouTube dat wanneer jij veel kattenfilmpjes kijkt, het je meer kattenfilmpjes kan aanbevelen omdat je die waarschijnlijk leuk vindt.

Wat is er mogelijk met algoritmes?

Algoritmes helpen ons om sneller informatie te verwerken en om ingewikkelde keuzes te maken.

Met algoritmes kan het aanbod op internet persoonlijker worden gemaakt. Wat jij tegenkomt op je tijdlijn en je zoekmachine, verschilt van wat iemand anders tegenkomt. Met algoritmes kunnen bedrijven slimmer reclame maken en specifieke aanbevelingen doen. En daardoor is het voor jou makkelijker om snel dingen te vinden die je waarschijnlijk interessant of leuk vindt.

Privacy

Een belangrijk risico van algoritmes is dat onze privacy ermee geschonden kan worden. Naast de informatie die je zelf op internet zet, wordt ook onthouden waar je op zoekt, wat je hebt geliked of wat je online hebt gekocht. Dat gebeurt met cookies. Zogenaamde profiling-algoritmes maken met die informatie over jou een profiel. Dat profiel wordt gebruikt om te bepalen welke berichten of reclames jij te zien krijgt.

In het volgende filmpje van HUMAN wordt uitgelegd hoe zo’n profiel werkt.

Algoritmes kunnen ons wereldbeeld kleuren

Sociale media zoals Facebook, Instagram en YouTube zetten  algoritmes in om hun aanbod op jouw profiel af te stemmen. Je krijgt te zien wat volgens hen past bij jouw interesses en voorkeuren. Maar dat kan snel leiden tot een filter bubble: je krijgt nog maar weinig berichten te zien die anders zijn dan jouw voorkeur of mening.

Aan de slag!

Ga mediawijs om met algoritmes:

Check je digitale spoor
Welke gegevens laat jij (on)bewust achter op internet?

Door je hier bewust van te zijn, heb je ook sneller door waarom je bepaalde dingen te zien krijgt op websites. Probeer bijvoorbeeld eens om zo min mogelijk gegevens achter te laten. Of breek uit je filterbubbel door op zoek te gaan naar andere meningen.

Bron: Mediawijsheid.nl