Terug

DE GEVAARLIJKE KANT VAN SOCIALE NETWERKEN

Een leven zonder Facebook, Google, WhatsApp, Instagram en YouTube is bijna niet meer voor te stellen. Sociale media hebben de wereld prachtige dingen gebracht, maar er is ook een zeer gevaarlijke keerzijde.

The Social Dilemma laat de gevaarlijke kant van sociale netwerken zien.

Deze mix van documentaire en drama onderzoekt de verontrustende en levensgevaarlijke impact van sociale netwerken, met technische experts die zelf aan de bel trekken over hun creaties. Onder anderen de mede-uitvinder van de like-button op Facebook, Justin Rosenstein, en voormalig directeur van Pinterest Tim Kendall komen aan het woord. Het levert een indrukwekkende documentaire op, die misschien weinig nieuws brengt (eigenlijk wisten we dit wel), maar toch een ‘eyeopener’ kan zijn.

Bron: Frankwatching.com door Sanne Bekkema

Manipulerend en verslavend

In de documentaire wordt uitgelegd waarom sociale media als doel hebben je te manipuleren en verslaafd te maken. Zo proberen ze ons gedrag te voorspellen, sturen en beïnvloeden. Uiteindelijk biedt The Social Dilemma weinig oplossingen; volgens sommige critici is het kwaad al geschied en kunnen sociale netwerken zelfs een bedreiging voor de mensheid zijn. 

Wat voor bedreiging wordt hier bedoeld?

In anderhalf uur maakt deze documentaire je bewust van het verdienmodel van de grote techreuzen, zoals Google en Facebook.

En dat is eigenlijk meteen het meest interessante aan deze documentaire: de informatie wordt gedeeld door ex-medewerkers van de grote techreuzen. Mensen die met hun neus bovenop de feiten hebben gezeten en zelf de keuze hebben gemaakt om vanwege ethische redenen het bedrijf te verlaten.

Netflixdocu The Social Dilemma: weinig nieuws, wel een eyeopener voor velen  | Podcast | AD.nl
Manipulatie voor meer inkomsten

Een van de dilemma’s die wordt besproken, is het manipuleren van de gebruikers.

Als ik een appje stuur aan iemand en ik zie dat deze persoon ‘online’ is, of zelfs ‘aan het typen…’ is, wacht ik op de reactie. Dan blijf ik dus in de app. Dit soort kleine nudges (duwtjes) geven ons een zetje om te doen wat het platform wil.

Tot op zekere hoogte vind ik dit ‘oké’. Je besluit immers zelf om gebruik te maken van de platformen en te genieten van de voordelen. (Ja, die zijn er ook heus wel.) Maar het wordt een ander verhaal als wij (het product) worden gemanipuleerd om meer inkomsten te genereren voor de adverteerders. Daar greep de documentaire mijn aandacht.

Het verdienmodel van de socials

De gebruikers zo lang mogelijk vasthouden en zoveel mogelijk laten zien. Dat is de basis van het verdienmodel. En hoe doe je dat? Door het verslavend te maken met allerlei slimme trucjes. Zolang hier geen wetgeving of andere regulatie voor wordt ontwikkeld, zal dit model niet veranderen.

Heeft social media eenmaal je aandacht gegrepen? Dan gaat het balletje rollen. Het algoritme bepaalt wat je voorgeschoteld krijgt en wanneer ze je het best kunnen storen met welke reclames. Is de kans het grootst dat jij op een advertentie klikt ná het zien van twee video’s en vijf foto’s? Dan is dat het moment. En dit is nog maar een simpel voorbeeld.

We weten inmiddels dat Google onder andere je vragen ‘af maakt’ op basis van je locatie en je zoekgeschiedenis. Maar de socialmediakanalen doen dit ook. Gebaseerd op nog veel meer data. Verlies je je aandacht op het platform? Dan schotelen ze je een foto voor van je ex met nieuwe partner. Ben je volgens het platform vatbaar voor nepnieuws (laat dit je stoppen met scrollen)? Dan krijg je dit vaker te zien. Iedere timeline is uniek.

Politiek en polarisatie

In de documentaire gaan ze ook in op het verder ‘uit elkaar groeien’ van de Republikeinen en de Democraten in de VS. Hierbij werd gesteld dat, als gevolg van de ‘feiten’ waarin elke partij gelooft, de ruimte voor debat of constructieve gesprekken is verkleind. Dit kan bijvoorbeeld door bepaalde personen in een poel te stoppen en eenzijdige informatie te voeren. Hierdoor kunnen meningen worden versterkt.

Dat door deze algoritmes bijvoorbeeld de linkse en rechtse partijen steeds feller worden naar elkaar, is toch best verontrustend. Ongemerkt kunnen deze algoritmes je mening manipuleren.

Bij welke onderwerpen merk jij dat je door algoritmes gevoed wordt?

En dat is, naar mijn mening, de belangrijkste boodschap uit deze documentaire. Als een platform zo veel invloed heeft op wat je koopt, wat je leest, maar ook op wat je ergens van vindt of op wie je stemt, heeft het dan niet te veel macht?

Vind jij het verontrustend dat social media zoveel macht heeft? Heeft het teveel macht? Waar maak jij je dan zorgen over?

Wees eens kritisch; beïnvloedt de sociale media jou ook? Hoe?

Ga jij de hele film op Netflix kijken?