Terug

ONLINE CAMPAGNE VOEREN

Politieke advertenties kom je overal tegen: van websites die je bezoekt, tot je sociale media en flyers op je drempel. Het lijkt wel alsof iedereen discussieert over thema`s die voor jou het meest belangrijk zijn! En dat is niet toevallig. Hoe meer politieke partijen over jou weten, des te beter kunnen ze je beïnvloeden. En dat houdt in dat ze jou proberen te werven als vrijwilliger, je aanmoedigen om te doneren, je stem proberen te beïnvloeden of je naar het stemlokaal te lokken op de stemdag.

“Als jij een filmpje van ons hebt gekeken, dan gaan wij ervan uit dat jij op een bepaalde manier geïnteresseerd bent in de boodschap of in GroenLinks en dan kunnen wij er inderdaad voor zorgen dat jij ons volgende filmpje ook te zien krijgt”.

Hoe meer berichten of filmpjes je over een onderwerp, idee, standpunt, mening of politieke partij bekijkt, hoe meer jouw tijdlijn wordt gevuld met deze informatie. Op deze manier bekijk je steeds meer van hetzelfde. Andere invalshoeken zie je steeds minder. Dit noemen we ‘de filterbubbel’. Een filterbubbel kan een bedreiging zijn voor de democratie. Want hoe kun jij in een filterbubbel een afweging maken tussen verschillende standpunten en daaruit je eigen mening formuleren? Dat is steeds lastiger. Het is belangrijk dat je bewust bent van je eigen filterbubbel en dat je opzoek gaat naar manieren waarop je voor de tweede kamer verkiezingen een goede keuze kunt maken.

Hierbij een aantal tips:

  1. Bekijk de website van een politieke partij die jou aanspreekt en lees de standpunten.
  2. Bespreek je eigen standpunten en overwegingen met klasgenoten, familie en vrienden.
  3. Download de gratis app ‘De Zweefmeter’.
  4. Vul 1 of meerdere kieswijzers in.

Op deze manier doe je zelf onderzoek en laat je je niet leiden door je filterbubbel.    

Wil je meer weten over je filterbubbel en hoe je hier uit kunt stappen?
Neem dan een kijkje op onderstaande website: Bekijk dan het volgende filmpje: