Terug

PUNT.

Jongeren vinden dat een punt gebruiken in berichten agressief overkomt. En gebruik je veel uitroeptekens in een appje? Dan kom je overdreven en onoprecht over.

Wie een punt gebruikt aan het einde van een sms- of WhatsApp-bericht, komt agressief en intimiderend over. Dat blijkt uit een onderzoek van taalkundigen bij jongeren geboren na 1995. Het gebruik van een punt om een bericht af te sluiten wordt door deze generatie als een teken van woede gezien.

Digi-taal

Veel uitroeptekens in een appje? Overdreven en onoprecht. Doorlooppuntjes in die mail van je ouders? Passief-agressief.

De digi-taal heeft de betekenis van interpunctie veranderd.

Piet: ‘Gaat onze afspraak vanavond nog door?’
Samira: ‘Is goed.’
Piet;  “We kunnen naar die nieuwe kroeg? Half negen daar?’
Samira; ‘Ok.’

Hoe las jij dit Whatsappgesprekje? Vond je Samira aardig? Ze zei in feite niks onaardigs, maar toch klinkt ze wat afstandelijk. Het probleem zit ‘m in het gebruik van de punten na elke zin; die maken de reactie ongezellig. Het lijkt alsof zij gaat wel mee de kroeg in, maar liever thuisgebleven was tv te kijken.

De komst van appen, sms’en en chatten heeft invloed op de taal. Niet alleen omdat nieuwe afkortingen en woorden ontstaan – LOL bijvoorbeeld, of suc6 – maar ook omdat de betekenis van leestekens verandert.

Waarom verschilt digi-taal van het gewone Nederlands? En moeten we ons daar zorgen over maken?

Jongeren gebruiken ook veel afkortingen (OMG, WTF), worden woorden fonetisch gespeld (jonguh) of worden letters weggelaten (lache).



Emoji


Digi-taal wordt ook sterk gevormd door het gebrek aan sociale context bij een appje of sms. In een gesprek gebruiken we intonatie en gezichtsuitdrukkingen om duidelijk te maken wat we bedoelen, terwijl we het in een appje alleen met tekst moeten doen. Dat maakt het vaak lastig en door gebrek aan mimiek en intonatie worden appjes ook wel verkeerd geïnterpreteerd, waardoor er onbegrip en zelfs conflicten kunnen ontstaan.

Daarom ontstaan nieuwe manieren om woorden kracht bij te zetten. Emoji zijn hier erg geschikt voor, maar het kan ook prima zonder. Door bepaalde letters te herhalen, bijvoorbeeld. ‘Zooo geen zin in school vandaag.’ Of door extra hoofdletters: ‘Deze week vier tentamens, DRUK.’

Er werd een onderzoekje gedaan. Studenten gingen elkaar appjes sturen. De ene groep gebrukte juist wel een punt achter de app en de andere groep niet.

Persoon 1 Diana en ik hebben een leuke avond gehad bij dat Chinese eettentje! Bedankt voor de tip, was erg lekker

Persoon 2 Graag gedaan, fijn dat het leuk was.

De studenten moesten oordelen over Persoon 2: hoe oprecht klonk zijn berichtje? Wat bleek: als Persoon 2 een punt had gebruikt, werd zijn bericht gelezen als minder oprecht. Bij het testen van dezelfde berichten in de vorm van handgeschreven briefjes, was dit effect er niet.

Waarom die verschillen? Dat heeft weer te maken met de verschillende schrijfafspraken die gelden bij verschillende tekstgenres. Bij sms en chat is de norm: geen punten, tenzij echt noodzakelijk. “Dus als iemand toch een punt gebruikt, zoeken we daar iets achter,” zegt Verheijen.

“Bijvoorbeeld dat iemand geïrriteerd is of een duidelijk statement wil maken. Dat vind ik, punt.”

Ook het gebruik van het beletselteken – ook wel bekend als puntjepuntjepuntje – kan leiden tot misverstanden. Wanneer we een beletselteken gebruiken, betekent dat doorgaans: vul de rest zelf in. Dat kan een bericht aan een vriendin wat spannender maken, bijvoorbeeld: “Ik heb heb straks een leuke verrassing voor je…” Maar die dubbelzinnigheid kan in andere situaties juist een negatieve uitwerking hebben, bijvoorbeeld op werk:

Persoon A Heb je die opdracht al af?
Persoon B Net klaar, ik mail het je zo.
Persoon A Bedankt…

Misschien bedoelt Persoon A er niets mee, maar sommige mensen lezen dit als passief-agressief. De puntjes suggereren dat er meer aan de hand is, zonder dat het wordt uitgesproken. Zat die klasgenoot soms lang te wachten op die opdracht? Is hij geïrriteerd dat het nu pas af is?

Voor jongeren is punt in sms of WhatsAppbericht teken van woede: 'Ok.' is  helemaal niét 'oké' | iHLN | HLN

Herken jij het bovenstaande? Heb je een voorbeeld waarin het verschil in generatie kan zorgen voor een misverstand?

Een jongere;
“Oudere mensen die zes of zeven uitroeptekens achter elkaar zetten, bijvoorbeeld. Of een ander klassiek voorbeeld: alles in hoofdletters. Alsof je constant schreeuwt.”

App je wel eens met je docent? Heb je je docent wel eens verkeerd begrepen doordat je dacht dat hij/zij iets anders bedoelde dan je in eerste instantie dacht?