Elevator pitch

Stel je voor, je hebt een briljant idee. Je krijgt het voor elkaar om je idee te presenteren bij een bedrijf. Je krijgt de opdracht om in 1 minuut de ander te overtuigen, oftwel, je mag je idee gaan ‘pitchen’.

Een pitch is een manier van presenteren van een idee voor een product of een dienst. Dit kan ook gaan over wie je bent, waar je goed in bent of wat je hebt gemaakt. Het is een duidelijke boodschap waardoor je iemand anders interesse wil wekken.

ArtisPay – Not an Elevator Pitch | Artis Trade Systems

Het idee komt uit Amerika. Een elevator pitch betekent eigenlijk een verkooppraatje-in-de-lift. Er is berekend dat je, als je samen met iemand in de lift staat op weg naar de bovenste verdieping, ongeveer één minuut de tijd hebt om jezelf te presenteren. Dat betekent dus dat je geen uitgebreid verhaal kan houden, maar je beperkt tot de belangrijkste punten.
Het houden van een elevator pitch kan in de meest onverwachte situaties voorkomen. Tijdens een feestje of een bijeenkomst kan je zomaar gevraagd worden om iets over jezelf te vertellen. Of je komt iemand tegen die toevallig een interessante vacature open heeft en vraagt jou waarom je daar geschikt voor zou kunnen zijn.

Wellicht ken je de pitch wel van het programma ‘Dragons Den’. In dit programma krijgen beginnende ondernemers de kans om hun eigen bedrijf te pitchen aan succesvolle zakenmensen. Op deze manier hopen ze hun interesse te wekken, zodat ze gaan investeren in hun bedrijf.

De opbouw

Een pitch is niet ‘standaard’. Als je een idee hebt zal je bij een bedrijf een ander verhaal houden dan bij je sportvereniging of bij je op school. Houd er dus rekening mee wie je tegenover je hebt en sluit daarop aan. De opbouw zal ongeveer hetzelfde zijn.


Je kan denken aan de volgende opbouw:

  • Vertel wie je bent, wat je doet en waar je goed in bent.
  • Welk idee (product of dienst) heb je bedacht en wat los je ermee op?
  • Wat levert jouw idee op en voor wie?
  • Wat wil je doen om het idee te realiseren en wat heb je nodig
  • Wees kort en krachtig, zodat iedereen jou begrijpt. Je hebt één minuut!

Heb jij zelf al eens meegemaakt dat je jezelf of een idee moest ‘pitchen’? Hoe ging dat?

Ga op YouTube op zoek naar een ‘goeie’ pitch. Wat maakt deze presentatie zo goed? Wat kun je hiervan zelf toepassen?


Meer over dit onderwerp?

Bron; 5.5.4.1 communieren | mondeling presenteren | Routeplanner 3/ 4