Samenwerken? Dat doe je zo!

Soms is het handig om bepaalde afspraken te maken als je met meerder mensen samen moet werken. Wat voor tips vind jij handig?


Celine werkt als schoonmaakster bij schoonmaakbedrijf Helder in Harderwijk. Met 10 collega’s maakt ze tussen 17:30 en 20:00uureengroot kantoor schoon in de stad. Celine’s chef, Rafik, zegt altijd dat hij goed samenwerken heel belangrijk vindt. En, Rafik zegt dat de 11 schoonmakers ‘een team moeten vormen’. Wat is dat: ‘een team vormen’? Wat moet Celine dan doen?

Wat heeft het onderstaande plaatje te maken met samenwerken?

Foto Van Gouden Tandrad Op Zwarte Achtergrond

Waarom is het goed om afspraken te maken in een team?

Een aantal tips om goed samen te kunnen werken:

Tip 1: Houd je aan afspraken en regels.

Afspraken en regels kun je vergelijken met regels in het verkeer: als iedereen zich er aan houdt, loopt het verkeer het beste. Dat geldt ook voor samenwerking: iedereen weet waar hij aan toe is en wanneer hij wat moet doen Als je je niet aan afspraken houdt, breng je anderen in de problemen. Bijvoorbeeld: Celine wordt om 17:00 uur thuis opgehaald. Als ze op tijd klaar staat, hoeft niemand te wachten en komt het werk op tijd af.

Tip 2: Werk door.

Je staat samen voor een klus. Als iedereen doorwerkt, is de klus het snelste geklaard. Mensen balen ervan als de een veel meer moet doen dan de ander. Dan werk je namelijk niet echt samen. Bijvoorbeeld: Als Celine doorwerkt bij het schoonmaken van haar etage, hoeven anderen niet op haar te wachten.

Tip 3: Zeg wat je dwars zit.

Als je je ergert aan anderen, werk je niet prettig. Daarom kun je maar beter laten merken wat je ergert (dan hoef je ook niet te gaan roddelen, ziet tip 4). Bijvoorbeeld: Celine’s chef haalt vandaag de schoonmaaksters op omdat de chauffeur ziek is. Hij heeft het altijd over ‘afspraken nakomen’, maar zelf is hij vergeten dat hij mensen op moest halen. Als Rafik er dan eindelijk is (een half uur te laat), zegt Celine daar iets van.

Tip 4: Roddel niet over collega’s.

Roddelen is negatief praten over mensen als ze er niet bij zijn. Als je roddelt, ben je onbetrouwbaar, want je zegt niet rechtstreeks tegen de ander wat je dwarszit. Bijvoorbeeld: Als Celine met een collega, Fatima, is uitgestapt, begint Fatima over Rafik te roddelen, terwijl ze niets tegen Rafik zei toen hij te laat kwam.

Tip 5: Sta open voor kritiek.

Als je samenwerkt, probeer je samen oplossingen te bedenken. Dat betekent dat je kritiek kunt krijgen. Iemand anders vindt dat je iets beter op een andere manier kan doen. Denk daar over na en ga er niet meteen tegen in. In het thema communicatie kun je hier meer over leren. Bijvoorbeeld: Fatima zegt tegen Celine dat ze beter eerst de bureaus schoon kan maken en daarna de vloeren. Celine vraagt aan Fatima waarom dat zo is. Ze begrijpt na de uitleg waarom Fatima dit tegen haar zegt en past dit de volgende keer toe.

Tip 6: Houd rekening met anderen.

Mensen verschillen. Iedereen is verschillend opgevoed. Houd daar rekening mee, dan verloopt de samenwerking prettiger. Bijvoorbeeld: Celine’s man,Eddy, vindt het maar flauwekul dat sommige Islamitische collega’s van Celine met een hoofddoekje rondlopen. Celine vindt dat geen probleem. ‘Iedereen verschilt en ik heb er geen last van’, zegt ze.

Tip 7: Kom met ideeën.

Er bestaat een spreekwoord: ‘twee weten meer dan een’. Zo is het ook met samenwerken. Door na te denken over je werk en met een idee te komen, wordt het werk beter. Bijvoorbeeld: Celine vindt dat een bepaald type dweil niet goed is en stelt voor de vloeren met een andere dweil te doen. Dit zegt ze tegen Rafik, die antwoordt er eens over na te denken. Een week later zegt Rafik tegen Celine: ‘Dat was een goed idee, er komen andere dweilen.’

Tip 8: Probeer anderen te helpen.

In een team werk je niet alleen. Juist door elkaar te helpen, voelen mensen dat ze niet alleen staan en in een team werken. Bijvoorbeeld: Celine is klaar met het schoonmaken van haar etage. Daarna helpt ze Fatima nog even met haar etage omdat Fatima zich niet lekker voelt en ze zo toch tegelijk naar huis kunnen.

Tip 9: Geef anderen complimenten.

Mensen werken prettig als ze te horen krijgen wat ze goed doen. Geef dus niet alleen kritiek, maar ook complimenten. Bijvoorbeeld: Als Celine Fatima komt helpen omdat ze zich niet lekker voelt, zegt Fatima tegen Celine: ‘Dat vind ik erg aardig van je’.

Tip 10: Beloof geen dingen die je niet kunt waarmaken.

Een ander helpen is perfect, maar beloof geen dingen die je niet waar kunt maken. Je eigen werk gaat voor. Als mensen verwachten dat je ze helpt, maar je doet het niet, dan vinden ze dat vervelend. Bijvoorbeeld: Fatima vraagt de volgende dag of Celine haar weer kan helpen. Celine is die dag extra druk omdat er iemand ziek is. Celine is daar duidelijk in. Ze zegt: ‘Dat lukt me vandaag niet, Fatima, er is iemand ziek’.

Zijn er tips die jij nog mist? Vul dan de tips aan!

Welke tip (s) vind jij belangrijk tijdens het samenwerken?


Meer over dit onderwerp?

Bron; Routeplanner 3/4 4.1.3.2 Samenwerken | Samenwerken in een team | Tips

Of neem eens een kijkje bij de andere items over samenwerken!