Feedback ontvangen makkelijk? Echt niet!

Aangesproken worden op iets wat je zegt of wat je doet, is niet altijd makkelijk. Feedback iscommentaar dat we geven of ontvangenop iemands gedrag of houding. Via feedback leer je hoe gedrag of houding overkomt en welke gevolgen dat gedrag voor de ander heeft.


Heb jij wel eens feedback ontvangen en wist je even niet hoe je daar mee om moest gaan?

Het ontvangen van feedback kan soms best lastig zijn. Jij wordt namelijk aangesproken op iets wat je doet of zegt. Dat is niet altijd even leuk en misschien schrik je er zelfs wel van. Vooral als je het opvat als kritiek of als de feedback naar jouw idee nogal agressief wordt gebracht. Je kan je dan al snel aangevallen voelen en je schiet van nature in de verdediging of tegenaanval. 

Feedback geven en ontvangen

Veel mensen die feedback ontvangen die ze niet leuk vinden, reageren vaak zoals hieronder; 

Hoe ga je om met kritiek? De video toont drie – niet zo effectieve – standaard reacties, ahv stukjes uit Idols. Er is een vierde, meer effectieve, reactie op kritiek…

En jij? 

Welke manier pas jij het vaakst toe? Kun je een voorbeeld uit de praktijk bedenken? 

Werken deze manieren? Wat bereik je met deze manieren van omgaan met feedback? 

Ken je nog andere manieren om te reageren? 

Probeer feedback eens als een cadeautje te zien. Zie het als leermoment, pak het aan en ga ermee aan de slag. Zou je verschil ervaren als je het op deze manier aanpakt…?


Meer over dit onderwerp?

Bron: 5.6.3.2(S) Communiceren | Feedback ontvangen, Routeplanner 3/4