MDT; Dit is mooi onderwijs!

Hoe daag je jongeren uit om iets te doen voor een ander? Hoe leer je ze verbinding maken, samenwerken, uit hun comfort zone te stappen, impact te maken? Sommige dingen leer je niet makkelijk in een klaslokaal, maar veel beter door te doen. Studenten van SAW, Emmeloord stappen uit hun vertrouwde bubbel en gaan de uitdaging aan.


Samen iets in beweging zetten, start something!

Als een opleiding aan de slag wil met MDT (maatschappelijke diensttijd) , helpt Young Impact graag met hun energieke ondersteuning. Young Impact heeft een intensief, maar aantrekkelijk lesprogramma ontwikkeld waar jongeren via meerdere interactieve workshops werken aan hun persoonlijke ontwikkeling, om uiteindelijk met een eigen challenge een positieve impact te maken op de maatschappij. Young Impact komt nu ook naar Firda in Emmeloord.

De klas van Ida Vriend (docentmaatschappelijke zorg, Emmeloord) gaat de uitdaging aan. Op 15 februari zal haar klas met 14 studenten de eerste workshop van Young Impact volgen. De eerste workshop zal in het teken staan van kleine uitdagingen waarmee ze impact kunnen maken; Wat ga ik doen? Wie en wat heb ik daarvoor nodig? Door de challenges zelfstandig uit te voeren leren ze wat er nodig is om hun idee tot uitvoering te brengen. Dat kunnen ideeën zijn van boodschappen doen voor ouderen, de tuin van je zieke buurvrouw doen, je kamer opruimen, tot de hond van je neef uitlaten. De ideeën beginnen klein en worden ook daadwerkelijk uitgevoerd.

De tweede workshop zal 7 maart plaatsvinden. Dan wordt het groter! De studenten zullen gaan samenwerken met Carrefour en de opbouwwerkers.

Opbouwwerkers zijn buurtvrijwilligers bij Carrefour.

Carrefour denkt graag met buurtbewoners mee over vragen en uitdagingen die ze tegenkomen in het dagelijks leven. Opbouwerkers dragen hun steentje bij in de buurt door hulp aan te bieden aan diegenen die wel wat hulp kunnen gebruiken. Studenten van Firda worden tijdens het MDT gekoppeld aan Opbouwwerk. De opbouwwerkers komen op school en werken samen met de studenten. Zo ontstaat er een mooie verbinding. In groepjes en met ondersteuning van een opbouwwerker inventariseren ze samen wat er al hulp en activiteiten gebeurt en denken vervolgens na over wat ze nog meer zouden kunnen doen. Per groepje wordt het plan vervolgens gedetailleerd uitgedacht en uiteindelijk ook uitgevoerd.

Ida Vriend, Emmeloord

Dit is waarom we opleiden en dit is waardoor je het snapt!!

“Ik was op zoek naar verbanden tussen school en de plek waar het om draait; de echte wereld. Voorheen gingen studenten wel op onderzoek voor een opdracht: wat doet Carrefour in onze buurt? Ik dacht: dit kan leuker, dit gaan we echt maken! Een samenwerking met Carrefour klinkt dus als muziek in mijn oren. Het is nu het derde jaar dat ik ook gebruik maak van de expertise en enthousiasme van Young Impact. Dat bevalt zo goed! Impact maken voelt goed. Al is het klein. En dat werkt goed. De workshops beginnen met kleine dingen die ze kunnen doen; wat kan ik eigenlijk voor een ander betekenen. Daarna wordt het groter en dan wordt het een echte challenge. In groepen van 3 a 4 studenten denken ze na over welk project wel een oppepper gebruiken; wat zou dan nodig zijn, wie is onze doelgroep, hoe gaan we dit bekend maken.. Van begin tot eind pakken de studenten dit project op. Echt, Young Impact geeft een hele goede aftrap door twee dagdelen. Vervolgens zijn de opbouwwerkers van Carrefour de toppers in de twee periodes die dan volgen. Daar ligt echt goud!

Een mooi voorbeeld van een zelf bedacht en volledig uitgevoerde challenge (vorig jaar) is die in Marknesse. Studenten wilden kinderen en ouderen met elkaar verbinden. Het groepje studenten ging taart bakken met groep 5 van de Maria school in Marknesse en vervolgens zijn ze samen met de kinderen en met taarten in de hand, naar de Markehof gelopen. Daar hebben de kinderen samen met de ouderen gezellig spelletjes gespeeld en natuurlijk de taart opgegeten. De studenten vonden het enorm leuk om te doen. Er is ook wel eens wat fout gegaan, maar dat is ook heel leerzaam! Gaat het goed dan geeft dat de studenten echt een goed gevoel. Achteraf kreeg ik van studenten terug dat ze het fijn vonden dat ze iets hebben betekend voor hun medemens. Ik zag prachtige dingen gebeuren. Of een project nu succesvol is of een keer iets minder loopt, dit kun je niet leren in de schoolbanken. Samenwerken is bevorderend voor de deskundigheid, leren communiceren, mogelijkheden zien, proberen, vallen en opstaan.. Je ontwikkelt zoveel skills. Dit is leren zoals ik het graag zie; direct contact met het werkveld.’

Impact maken is niet alleen goed voor een ander, maar ook voor jezelf.